Gagal Kawal Makan Manis

Gagal Kawal Makan Manis

Gagal kawan makan manis ? Salah satu faktor kegagalan di dalam diet adalah disebabkan oleh tak boleh kawal makan manis.Mesti pernah terjadi kat kau orang macam ni kan.Apabila kau orang stress kerja dan mengamal diet yang ekstrim, pasti kek atau coklat atau air boba jadi peneman.Betul khennn?
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍ ‍

Begini kawan-kawan. Kami terangkan kenapa ianya berlaku

1. Badan kita ni ibarat dacing. Untuk keseimbangan, kita tak boleh biarkan dacing ni berat ke sebelah kiri mahupun berat ke sebelah kanan.

2. Dalam konteks regulasi hormon pula, kita ada kumpulan hormon anabolik dan kumpulan hormon katabolik.

3. Regulasi kedua-dua kumpulan hormon ni kena seimbang agar tidak berlaku sesuatu yang ekstrim pada tubuh.

Contohnya macam ni. Apabila kau orang stress, hormon yang aktif kebanyakannya bersifat katabolik. Kebanyakannya juga membantu penghuraian simpanan tenaga, seperti kortisol.

Namun, sekiranya kortisol kalau spike lama-lama pun tak bagus kerana ia mampu melemahkan sistem imun.

Ok, faham eh. Walaupun pun ianya sedikit teknikal. Takpe. It’s ok. Penerangan kami selepas ni, kau orang akan lebih mudah faham.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍ ‍
Jadi macam mana nak seimbangkan dacing ni?

Jawapannya terletak pada gula dan makanan/ minuman yang manis.

Haaa, nampak khennn.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍ ‍
Saya terangkan kenapa eh. Baca sampai habis tau dan sebarkan kat kawan-kawan yang lain.

✅Apabila kau orang mengambil makanan/ minuman yang manis-manis, hormon insulin yang bersifat anabolik akan meningkat.

✅Apabila hormon ini insulin meningkat, maka hormon katabolik seperti kortisol ini dapat dikawal.

✅Sebab itulah gula ringkas mampu menurunkan paras kortisol dengan cepat. Zapppp, sepantas kilat je!

✅Selain daripada itu, bila kau orang tak cukup tidur, paras kortisol akan naik dan otak (hypothalamus) akan hantar isyarat untuk badan ‘crave’ benda-benda manis.

✅Tujuannya tak lain tak bukan untuk ‘counter’ balik kortisol ni.

✅Selain itu, kepentingan gula dalam mengatasi rasa stress turut berkait rapat dengan keupayaannya dalam membuatkan kau orang rasa seronok.

✅Memandangkan gula amat penting untuk sistem tubuh badan kita, maka otak akan membentuk sistem ganjaran bagi menggalakkan pengambilan gula sebagai sumber tenaga.

✅Menerusi sistem ini, hormon dopamin akan dirembeskan bagi meningkatkan motivasi individu untuk terus mengambil makanan bergula, lalu kita akan mula berasa seronok dan akan terus menambah pengambilan gula bagi terus mendapatkan stimulasi dopamin.

✅Hari demi hari, jumlah gula yang diperlukan untuk mendapatkan stimulasi akan meningkat dan ini menjelaskan mengapa kau orang akan ketagihan gula apabila mula mengambil makanan atau minuman manis.

Kesimpulannya, walaupun gula mempunyai manfaat dan mengawal rasa stress, masalahnya kau orang tak tahu berapa banyak gula yang badan perlukan.

Mana taknya, yang tak bersenam, tapi melantak ambil gula dan benda manis mengalahkan orang yang bersenam dan akhirnya hormon insulin mendominasi dan regulasi hormon dalam badan kau orang tetap tidak seimbang.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍ ‍
Kami kongsikan bagaimana nak mengatasi masalah diatas.

1. Bagi mengurangkan kadar ketagihan gula, kawal pengambilan minuman manis adalah strategi yang paling utama kerana air meupakan ‘elemen’ yang kerap kita ambil. Perbanyakkan minum air putih.

2. Kurangkan pengambilan gula yang diambil sedikit demi sedikit.

Sebagai contoh, selalunya kau orang guna 5 sudu teh gula untuk bancuh secawan kopi, hari ini mungkin boleh cuba dengan 4 sudu teh, lusa 3 sudu teh, minggu depan 2 sudu teh, sehinggalah kepada 1 sudu teh gula sahaja.

Dengan cara ini, lidah kau orang akan dilatih untuk menerima sesuatu yang kurang manis secara tidak mengejut.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍ ‍
Kawan-kawan,

Pisau boleh menjadi alat untuk memasak dan juga membunuh.

Begitu juga dengan gula. Ia bergantung bagaimana kau orang gunakannya.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍ ‍
Jom follow page Bahagia Jemali dan set ‘See First’ supaya tak terlepas info yang menarik setiap hari dalam pengurusan berat badan.

Banyak lagi tip yang mahal saya kongsikan di channel telegram saya disini https://t.me/bahagiajemali

Beginilah,

#bahagiajemali

Cara Menghentikan Mengidam Gula

Jika anda mengidam gula, berikut adalah beberapa cara untuk menjinakkan keinginan tersebut.

Mengalah sikit. Makan sedikit daripada apa yang anda inginkan, mungkin biskut kecil atau bar gula-gula bersaiz menyeronokkan, mencadangkan Kerry Neville, pakar diet berdaftar. Menikmati sedikit perkara yang anda suka boleh membantu anda mengelakkan perasaan ditolak. Cuba berpegang pada ambang 150 kalori, kata Neville. Jika anda tidak menemui saiz hidangan yang kecil, bahagikan hidangan anda dengan rakan atau rakan.

Satukan makanan. Jika idea untuk berhenti di biskut atau bar gula-gula bayi kelihatan mustahil, anda masih boleh mengisi diri anda dan memuaskan keinginan gula juga. “Saya suka menggabungkan makanan mengidam dengan makanan yang sihat, ” kata Neville. “Saya suka coklat, contohnya, jadi kadang-kadang saya akan mencelup pisang dalam sos coklat dan itu memberi saya apa yang saya idamkan, atau saya mencampurkan beberapa badam dengan cip coklat.” Anda akan melegakan keinginan anda dan mendapat nutrien yang sihat daripada makanan yang baik untuk anda.

Pergi ayam belanda sejuk. Memotong semua gula mudah berfungsi untuk sesetengah orang. Tetapi ia tidak mudah. “48 hingga 72 jam awal adalah sukar,” kata Gerbstadt. Sesetengah orang mendapati bahawa ayam belanda sejuk membantu mengekang keinginan mereka selepas beberapa hari. Yang lain mendapati mereka mungkin masih mengidam gula tetapi lama-kelamaan dapat melatih selera mereka untuk berpuas hati dengan kurang.

Ambil gula-gula getah. Jika anda ingin mengelak daripada menyerah sepenuhnya kepada keinginan gula, cuba kunyah sebatang gula-gula getah, kata pakar diet berdaftar Dave Grotto. “Penyelidikan telah menunjukkan bahawa gula-gula getah boleh mengurangkan keinginan makanan, ” kata Grotto.

Capai buah. Simpan buah-buahan berguna apabila keinginan gula melanda. Anda akan mendapat serat dan nutrien bersama-sama dengan sedikit rasa manis. Dan simpan makanan seperti kacang, biji, dan buah-buahan kering, kata pakar ketagihan yang diperakui Judy Chambers. “Sediakan mereka supaya anda mencapainya daripada mencapai sesuatu [gula] yang lama.”

Bangun dan pergi. Apabila keinginan gula melanda, pergi. “Bersiar-siar di sekitar blok atau [lakukan] sesuatu untuk mengubah pemandangan,” untuk mengalihkan fikiran anda daripada makanan yang anda idamkan, Neville mencadangkan.

Pilih kualiti daripada kuantiti. “Jika anda memerlukan perbelanjaan gula, pilih makanan manis yang indah dan dekaden,” kata Moores. Tetapi pastikan ia kecil. Contohnya, pilih truffle coklat gelap kecil dan bukannya bar gula-gula bersaiz raja, kemudian “nikmati setiap gigitan — perlahan-lahan,” kata Moores. Grotto bersetuju. “Jangan menyumpah kegemaran — anda hanya akan kembali untuk bahagian yang lebih besar. Belajar untuk memasukkan jumlah yang kecil dalam diet tetapi tumpukan pada mengisi perut anda dengan pilihan yang kurang manis dan [lebih sihat].”

Makan dengan kerap. Menunggu terlalu lama antara waktu makan boleh membuatkan anda bersedia untuk memilih makanan bergula dan berlemak yang mengurangkan rasa lapar anda, kata Moores. Sebaliknya, makan setiap 3 hingga 5 jam boleh membantu memastikan gula darah stabil dan membantu anda “mengelakkan tingkah laku makan yang tidak rasional,” kata Grotto. Pertaruhan terbaik anda? “Pilih protein, makanan kaya serat seperti bijirin penuh dan hasil,” kata Moores.

Leave a Reply

%d bloggers like this: